Ensimmäinen kohde on erään alueen paikallinen perhokalastusseura. Seuralla ovat toimivat nettisivut, Facebook- ja Instagram -tilit. Nettisivut on informatiiviset ja niiden kautta potentiaaliset käyttäjät löytävät järjestön varmasti helpoiten, kuten minäkin löysin. Sivuilla on tietoa tulevista tapahtumista ja muun muassa ohjeet jäseneksi hakemisesta. Facebookissa jaetaan tulevista tapahtumista etukäteen tietoa sekä laitetaan tilannekuvia tapahtumien jälkeen. Tietoa seuran toiminnasta kiinnostuneille tulee hyvin Facebookin kautta. Instagramissa on jonkin verran päivityksiä vuosien varrelta, mutta ei yhtä aktiivisesti kuin Facebookissa. Pääkanavat internetissä ovat yhdistyksen nettisivut ja sosiaalisen median kanavista Facebook. Seura ei ole Twitterissä. Muutama seuraan liittyvä ”tägäys” löytyi Twitterin kautta. Ne liittyivät lähinnä muiden medioiden mainintoihin seurasta jossain tapahtumassa ja seuran oman jäsenen päivityksistä.


Toinen valitsemani alan kohde on perhokalastustuotteita myyvä yritys. Yrityksellä ovat erittäin toimivat nettisivut ja verkkokauppa. Yritys panostaa sivuihin ja toiminta tuntuu pyörivän nettisivujen kautta. Tietysti heillä on myös toimiva kivijalkamyymälä. Yritys on myös Facebookissa, missä se ei kuitenkaan ole kovinkaan aktiivinen. Siellä ohjataan enemmän yrityksen omille nettisivuille. Päivityksiä on vain muutama useamman vuoden ajalta. Mutta Instagramissa yritys on paljon aktiivisempi. Vaikuttaa sille, että yrityksen pääkanavat ovat omat nettisivut ja Instagram. Mielestäni yritys on riittävän aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja onkin käsittääkseni tunnettu kalastuspiireissä. Yritys ei ole Twitterissä, mutta se on mainittu pariin otteeseen perhokalastusaiheisessa twiitissä. Twitterin kautta löytyi eräästä perhokalastuspiireissä aktiivisesta ja omia tuotteitaan myyvästä itseään ansiokkaasti brändäävästä henkilöstä/yrityksestä hänen oma käyttäjätilinsä. Hän on saanut itsensä hienosti tietoisuuteen somen kautta. Youtubesta löytyi yksi video, mutta mielenkiintoinen. Sain juuri kätevän niksin yrityksen jakamana.


Kolmas valitsemani organisaatio on kalastusaiheinen isompi järjestö. Sen toiminta on olla kattojärjestö vapaa-ajan kalastukselle. Nettisivut ovat selkeät ja sieltä löytyy tietoa myös kilpailutoiminnasta ja oman alueen kalastusaiheiset järjestöt. Se on tärkeää tietoa yhdistystoiminnasta kiinnostuneille. Vapaa-ajan kalastuksen muodoista ovat lyhyet esittelyosuudet, joissa hyödynnetään Issuu-palvelua, jolla on näppärä esitellä lehtisiä ja katalogeja. Sivuja voi selata, kuten paperilehteä. Sivuilta löytyvät linkit muihin käytettyihin medioihin. Issuun lisäksi järjestöllä ovat käytössään Facebook ja Instagram. Facebookia hyödynnetään hyvin. Siellä on päivityksiä merkittävistä tapahtumista sekä jaetaan tietoutta lakimuutoksista. Päivityksiä on aktiivisesti. Instagramissa on myös päivityksiä. Mielestäni enemmän fiilispohjalta, mutta järjestöä arvokkaasti esille tuoden. Youtubessa on muutama video. Youtube ei ole järjestölle merkittävä, mutta ei minun mielestäni tarvitse ollakaan. Twitter ei ole käytössä.