Sosiaalisen median hyödyntämisen a ja o on mielestäni silti toimivat nettisivut. Netistä haetaan ensimmäisenä tietoa. Haetaan tietoa ja nykyään toisten kanssaihmisten kokemuksia. Ne merkitsevät joillekin hyvin paljon. Tiedot nettisivuilla pitää olla ajantasaiset ja sivuilta on hyvä löytyä linkit käytettyihin sosiaalisen median sovelluksiin. Nettisivuilla ei minun mielestäni tarvitse olla koko ajan vaihtuvaa sisältöä, jos hyödynnetään muita kanavia, kuten Facebook, Instagram ja Youtube. Twitter vaikuttaa olevan harvinaisempi käytössä, mutta sitäkin voi hyödyntää, jos vain somevastaavilla rahkeet riittävät. Hyviä kommentteja kirjoitetaan usein erilaisilla foorumeilla ja niitäkin olisi hyvä seurata. Olisi tärkeää tietää, mitä omasta yrityksestä kirjoitetaan.

 

Tehtävässä piti pohtia, miten sosiaalista mediaa voisi hyödyntää omalla alalla ja etsiä esimerkkejä hyvistä ja/tai huonoista käytänteistä. Omalla alalla, joka tässä tapauksessa on perhokalastus, sosiaalista mediaa hyödynnetään. Osa aktiivisesti, osa vähemmän aktiivisesti. Jos on yritys tai järjestö, niin mainitsin jo tärkeimpänä nettisivut. Mutta sen jälkeen olisi hyvä hyödyntää alussa mainittuja sovelluksia. Facebookista puhutaan, että se olisi vanhempien ihmisten kanava eivätkä nuoret ole siellä, koska heidän vanhempansa ovat siellä. Voi olla. Ehkä siksi olen itse tullut Facebookin käyttäjäksi vasta vanhemmalla iällä. Instagramia hyödyntävät jo kaikenikäiset ja se on käsittääkseni nousussa. Varsinkin nuoret käyttävät erittäin paljon Youtubea. Minäkin havaitsin, että videot ovat tekstiä mielenkiintoisempia. Etenkin tekstityksellä ryyditettynä. Youtubessa on paljon perhokalastusaiheisia opetusvideoita - niin kalastamisesta, heittämisestä kuin perhonsidonnasta. Jotkut ovat sanoneet, että nykyään ei ole enää järkeä ostaa tai lainata perhokalastusta käsitteleviä opetusvideoita, koska niitä on ilmaiseksi niin paljon Youtubessa. Twitter on siinä ja siinä. Poliitikot ja virkakoneistot hyödyntävät sitä ja jonkin verran löytyy oman alan julkaisuja. Juuri kukaan oman alan yrityksistä ei sitä käytä. Sosiaalisen median päivitykset vievät aikaa, joten jos aikaa on niukasti, niin keskittyisin tällä hetkellä käytetyimpiin medioihin.

 

Esimerkkejä huonoista käytännöistä sosiaalisen median sovellusten käytössä on vaikeampi löytää. Tiedän muualta, että niitä on, mutta silloin sinun täytyy käytännössä tietää, että sellaisia on olemassa. Nettisivuilla näkyvintä ovat vanhentuneet ja väärin olevat tiedot. Se on ehkä näkyvintä huonoa käytäntöä. Sen sijaan hyviä käytäntöjä löytyi ja linkitin niitä muutaman, mutta en tähän julkisesti. Niille yhteistä olivat aktiiviset päivitykset, hyvä ja asiallinen tyyli sekä tietojen hyödyllisyys. Eräs oman alan hyvä esimerkki on yritys, jonka tiesin ja jonka tiedän alan käyttäjien tietävän, mutta sosiaalisen median kautta. En ole nähnyt yritykseltä yhtään paperijulkaisuissa olevaa mainosta. Nykyään se ei ole pakollista, vaan somemainonta voi olla jo paikoin tehokkaampaa.