Minulle tutuin sosiaalisen median ympäristö on Facebook. En ole siinä aktiivinen keskustelija vaan seuraaja. Seuraan muutamia kavereita ja olen muutamassa ryhmässä saadakseni vinkkejä sekä seuratakseni uutisia lähinnä harrastusteni kohteista. Saan tietoa muun muassa, miten kala on syönyt yleisesti ja tietyillä alueilla. Saan myös vinkkejä muiden tekemistä virityksistä ja toimivista vieheistä. Toinen käyttämäni media on ollut Instragram. Siinä seurasin joitain tuttuja ja NHL-päivityksiä. Nyt olen ollut seuraamatta Instragramia muutaman kuukauden. Se vei aikaani päivästä turhan paljon. Minulle hyödyllisin on ollut Facebook. Siinä olisi mahdollista antaa myös mainosten näkyä, mutta olen blogannut niitä mahdollisimman paljon pois. Valitsin tutuista medioista Facebookin tähän tehtävään.

 

Minulle outoja medioita ovat LinkedIn ja Twitter. Olen jo pitkään harkinnut tutustuvani niihin. Jätän LinkedIn-sovelluksen myöhempään tarkasteluun, mutta siinä tarkoitus olisi verkostoituminen ja itsensä julkituominen ammatillisessa mielessä sekä joidenkin ammatillisten artikkeleiden lukeminen. Valitsin oudoista kanavista tähän tehtävään Twitterin. Se on vaikuttanut jo ennakkoon sellaiselta helpolta pikkufeedien syöttöpaikalta, johon olisi helppo lisätä omaa alaa – niin harrastukseen liittyvää kuin ammatillista - koskevia päivityksiä ja seurata alaan liittyviä päivityksiä. Ajattelen niin, että jos on helppo tehdä päivityksiä niin todennäköisesti somekanava on aktiivinen ja sieltä löytyy ajan tasalla olevaa tietoa. Huomasin jo lyhyellä tutkimisella, että Twitteristä löytyy perhokalastukseen liittyviä päivityksiä paljon. Uskaltaisin sanoa, että jopa Facebookia enemmän. Facebookissa on varmaan se, että siinä kaikki ei ole yhtä julkista kuin Twitterissä. Facebookissa on varmasti enemmän perhokalastukseen liittyviä päivityksiä, mutta ne eivät näy kuin kavereille. Loin Twitteriin oman käyttäjätunnuksen, jotta pääsin tutkimaan sovellusta.

 

Yritän ajatella samalla kumpaakin kanavaa myös ammatilliselta kannalta. Kumpikin vaikuttaisi olevan Instagramin ohella toimivia yrityskäytössä, jos yritys toimisi esimerkiksi kaupallisella alalla. Nykyään potentiaaliset asiakkaat viettävät paljon aikaansa netissä. Jos listaan lisättäisiin videopalvelu Youtube, olisi mielestäni kasassa toimiva mainonnan neliyhteys. Youtubessa on paljon perhokalastukseen liittyviä videoita. Niin mainontaa, reissukertomuksia kuin opetusvideoita. Mutta, tässä tehtävässä Facebook ja Twitter ovat kohteita.